dinsdag 11 oktober 2016

Waarom video niet meer weg te denken is uit de zangles

Zing in het moment...herhaal het....
....en waarom video niet meer weg te denken is uit de zangles

Al meer dan 10 jaar neem ik altijd de zang op van mijn leerlingen. Dat doe ik met een DAW, dus in de computer, op een professionele kwaliteit. Het werkt net als in een studio. Dat is, heb ik ontdekt, de meest leerzame omgeving.


Dat zit zo: muziek is tijdelijke kunst: je maakt het, en dan is het meteen weer weg. Het is niet te vangen. Tenzij je het opneemt. Als je terug luistert naar je eigen stem, worden dezelfde neuronen actief als op het moment dat je het zong. En dus kun je repliceren wat je hebt gedaan, met je lijf en het motorische gedeelte van je brein. Dus niet met je analytische brein, zoals dat met de meeste andere moderne zangmethodes gebeurt.

Leren zingen met VocalFeedback betekent, dat je zo min mogelijk analyseert, maar zoveel mogelijk de ervaring opslaat wanneer je het goed doet. Dat werkt geweldig op het moment dat je je stem terugluistert. De impact die dat heeft op je ontwikkeling, is gigantisch. Alles wat je doet, leer je begrijpen met je brein en je lijf. Vocalfeedback heeft enkele eenvoudige tools en protocollen om dit terugluisteren heel actief te doen.

Tijdens het zingen weet je, dat je erna alles kunt terugluisteren. Dat maakt dat je tijdens het zingen je interne criticus durft uit te zetten. Je weet wel, dat twijfelende zeurstemmetje in je hoofd, dat steeds de vraag stelt:”doe ik het wel goed?” Die zelfkritiek onder het zingen, houdt je verschrikkelijk tegen en dient geen enkel doel. Als je zingt, let dan niet op de kwaliteit. Je bent muziekmaker, geen luisteraar. Zorg dat je alles doet wat je moet doen, zing in het moment, en maak je pas druk over hoe het klinkt als je naar de opname luistert. Op dat moment kun je je zang naar smaak bijstellen en het nóg eens proberen.

Deze manier van werken leer ik je ook zelf toe te passen, thuis in je eigen omgeving. Je zult zo sneller leren en met de juiste delen van je hersenen leren werken. Dus niet met het analytische deel van je brein proberen je motoriek aan te sturen. Dat gaat altijd houterig klinken.

Al sinds 2011 probeerde ik om ook video te gebruiken in de zangles. Dat was veel gedoe, het was ingewikkeld. Ik gebruikte eerst webcams, maar het beeld daarvan is onbruikbaar, omdat er schokken in zitten en vertraging. Daarna had ik losse camera's met geheugenkaartjes en cassettes. Ik zat vaak tot diep in de nacht video te synchroniseren en te editen. Tot ik een jaartje geleden ineens een beter idee kreeg hoe ik de video wilde kunnen maken. Na veel experimenten heb ik nu een realtime systeem draaien met twee camera's in HD resolutie: één voor mij en één voor de leerling. Met datzelfde systeem doe ik trouwens ook mijn live streams op Facebook.

Ik dacht aanvankelijk dat het gewoon een aardige aanvulling zou zijn, video in de zangles. Maar dat had ik toch een beetje onderschat: video in de zangles is veel krachtiger dan ik dacht. De ontwikkeling van de leerlingen gaat sinds ik dit systeem heb gemaakt, nóg sneller. Mijn leerlingen nemen regelmatig een clipje op nu, voor hun eigen “promotie”. En ze krijgen de gehele les mee op hun USB stick, meteen aan het einde van de les, compleet geëdit. Dat krijg ik voor elkaar door de camerawisselingen “on the fly” te laten gebeuren. Bewerking achteraf is dus niet meer nodig, ik werk net als in een live uitzending.

Een zangles is dus allang niet meer vluchtig. Muziek is niet meer tijdelijk. Mijn leerlingen zingen altijd vrijuit, want ze beoordelen pas achteraf, bij het kijken naar de video. De beelden zeggen vaak heel veel over (ongewenste) spanningen in keel, mond of nek, over de intentie waarmee gezongen wordt, de houding, de ademhaling, enzovoorts. Als je zelf kunt zien wat er goed gaat en wat niet, snap je veel sneller hoe je iets kunt veranderen. Het is alsof je zelf op het idee komt. Dat is veel krachtiger dan welke zangdocent dan ook.

En zo kom ik dan ook bij een belangrijk uitgangspunt van VocalFeedback: het opleiden van leerlingen om hun eigen zangdocent te kunnen worden. Een leerling heeft meestal maar enkele punten die hem of haar in de weg staan. Relatief weinig informatie en een bescheiden hoeveelheid oefening staat nog in tussen de leerling en de stem die hij/zij wil. Het meenemen van de zangles op video, maakt dat iedereen die hier les heeft, een maatwerk cursus krijgt, die oneindig houdbaar is.

Omdat er door dit systeem sneller doelen worden gehaald, kan een leerling met minder lessen hetzelfde resultaat krijgen. Dat betekent niet alleen minder ritjes naar de zangstudio, het betekent ook veel lagere kosten. Eén VocalFeedback coaching is weliswaar iets duurder dan een reguliere zangles bij andere docenten, maar die les wordt niet opgenomen, tenminste zeker al niet op deze kwaliteit en met deze begeleiding. Die reguliere les is dus weg, nadat je er geweest bent. Per saldo heb je dus veel meer les voor je geld bij VocalFeedback en hoef je veel minder van die lessen te nemen. En ben je wat ongeduldig aangelegd, dan is deze manier van werken al helemaal ideaal: je gaat snel vooruit. De video is van jou persoonlijk en blijft actueel, je kunt het blijven gebruiken als oefening. En je zult merken dat je iedere keer als je kijkt toch weer nieuwe dingen leert en ontdekt.

Voor een zangdocent die VocalFeedback geeft, zijn er ook voordelen: er kunnen door één docent veel meer leerlingen worden geholpen, een leerling heeft minder lessen nodig en uitleg hoeft niet steeds opnieuw te worden gedaan. Maar ho eens even, als coach wil je toch je leerlingen zo lang mogelijk vast houden? Daar verdien je als coach toch je geld mee? Nee, dat is niet de enige manier waarop je zangcoach kunt zijn. Zo doen de meeste anderen het wel, ja. Maar ik dus niet. Door op deze manier te werken onderscheid ik me enorm op kwaliteit. En hoe mijn uren worden opgevuld maakt mij niet uit: heel lang dezelfde leerlingen of steeds weer nieuwe. Hoewel...dat laatste is wel veel dynamischer en uitdagender. Dus zo kan ik als docent ook nog eens mijn ervaring veel sneller uitbouwen. En, hoe meer mensen leren zingen met VocalFeedback hoe meer enthousiaste ambassadeurs zullen er rondlopen. Zo kan VocalFeedback snel groeien en zal het ultieme target gehaald worden: 100.000 mensen leren zingen met VocalFeedback binnen 5 jaar.


zondag 2 oktober 2016

Coachen zonder vangnet (2)

Het was best een gok. Live coachen op Facebook? Zou het werken? Na drie uitzendingen is het antwoord een duidelijk "ja".

Positief
Er waren tientallen kijkers die live keken, enkele duizenden die de uitzendingen in de herhaling zagen. De reacties waren zeer positief, er is geen enkele reden er mee te stoppen. En er zijn voldoende aanmeldingen van mensen die nog mee willen doen.

Verandering
De vrijdagavond bleek in de derde week niet zo'n goed moment meer. Het was duidelijk te zien dat er ineens veel minder kijkers waren. We concurreerden met de televisie, waar twee talentenshows te zien waren. Daarom gaan we nu naar de woensdagavond.

Scherper
Coachen met livepubliek voelt hetzelfde als optreden, zowel voor mij als voor de deelnemers. Dat is een prachtig bijkomend effect. Het maakt iedereen meer alert, meer in het moment. Alles verloopt sneller als de geest scherper is.

Herhalen
Omdat de lessen, net als bij al mijn "gewone lessen", terug te zien zijn op video, kun je deze herhalen en er steeds weer nieuwe informatie uit halen.

Spannend
Het blijft natuurlijk spannend, zo'n live coaching, maar ik ben er al na drie weken aan verslingerd geraakt. Sterker, het is iedere keer weer een kick als het me lukt om weer twee mensen een flinke stap voorwaarts te laten maken. En ik weet dat het ook voor de deelnemers een kick is. Wil je dat óók ervaren? Meld je dan aan!

zondag 4 september 2016

Coachen zonder vangnet

Ken je het Bob Ross-effect? Bob Ross was een schilder die live op televisie technisch heel knappe schilderijen maakte. Ofschoon zijn schilderijen dan niet echt mijn smaak waren, kon ik er uren naar kijken. Het is altijd prachtig om te zien hoe iets wordt gemaakt. Of dat nu een lamp is bij "how it's made" of een schilderij van Bob Ross. 

Je kunt nu bij mij ook live gaan zien hoe mensen beter leren zingen. Ben je altijd al nieuwsgierig geweest hoe iemand anders gecoacht wordt? Kijk dan  op 9 september, om 2100uur op mijn Facebook pagina . Ik ga dan voor het eerst live op internet coachen. Met Facebook Live stream ik de coachings van leerlingen die ik nog nooit heb gecoacht.

Toen ik het idee kreeg leek het me logisch: VocalFeedback is een heel transparante manier om zangles mee te geven en te krijgen. Natuurlijk, je kunt over zingen en zangtechniek zo geheimzinnig en ingewikkeld doen als je wilt. Maar daar heb ik nooit voor gekozen. Goed zingen is geen geheim. En dat heb ik er dan ook nooit van gemaakt. Kijk dus maar gewoon bij me in de keuken, doe me na, gebruik mijn tips, lees mijn boek.

Maar al snel na mijn ingeving, kwam bij mij het besef, dat ik nog nooit een live online coaching had gezien. Misschien wel stukjes, zorgvuldig geselecteerde succesmomentjes, netjes ge-edit. Maar niet een volledige coaching. En al helemaal niet live. Zou daar een reden voor zijn?

Geen idee. Maar weet je: ik ga het gewoon dóen. En misschien mislukt het dan. Ja, so what? Ik ben nog steeds verschrikkelijk enthousiast: VocalFeedback werkt fantastisch! Het is echt doodzonde dat alleen mijn zangleerlingen dat weten. Iedereen zou het moeten weten. Daar steek ik graag mijn nek voor uit. En daarom wil ik ieder middel inzetten, om mensen beter te leren zingen, ook onbekende kijkers achter een beeldscherm. En als ook die dan eindelijk hun schroom overwinnen en hun stem ook buiten de badkamer te horen is, ze gelukkiger worden met meer zelfvertrouwen, dan pas heb ik mijn zin. En dan, dan hebben we allemáál gewonnen!

maandag 25 april 2016

7 Redenen waarom iedereen kan leren zingen


7 redenen waarom iedereen kan zingen


1. Je hebt een stem, dus kun je spreken. Zingen is spreken op toonhoogte. Dus kun je ook (leren) zingen. Als je spreekt, gebruik je ook melodie. Je hersens kunnen dat al. Als je zingt, zing je een melodie met hele en halve tonen. Die hoor je in alle muziek waar je naar luistert. Je hersens kennen dat al. Luister veel naar muziek. En doe in gedachten mee met de zanger(es).

2. Het niveau waarop je zingt zegt niets over het plezier dat je er aan kunt beleven. Maar als het je dwars zit, dat het niet klinkt zoals je wilt, laat je er dan niet door weerhouden om het toch te (blijven) doen. Oefen dan juist méér in plaats van minder. Kom je er dan toch niet uit? Vocalfeedback zangles kan jou snel op het goede spoor zetten. Het is altijd minder hopeloos dan je denkt!

3. Je drukt je graag uit. Zingen is ook een uitdrukkingsvorm. Ook jij kan je dat eigen maken. Bedenk wat de tekst betekent en probeer je te bedenken hoe het voelt als het jou zelf zo zou zijn overkomen.

4. Met het juiste gereedschap lukt het ook jou veel beter: klinkt het niet goed als je zingt? Probeer het eens met een microfoon en een koptelefoon. Dan hoor je niet dat brommerige geluid van “binnenuit” en hoor je hoe anderen jou horen. Zo kun je veel beter beoordelen hoe jij klinkt.

5. Neem ook jezelf eens op met video. Een camera of gewoon je telefoon (daar kun je bij de Action een statiefje voor kopen). Als je kijkt naar je eigen zingen, kun je nog veel beter beoordelen, wat je goed doet. En wat beter kan.

5. Je kunt makkelijker leren zingen met een ontspannen tongbasis. Dat zit zo: je tong zit vast aan de bovenkant van je strottenhoofd. Als de spieren waarmee je tongbasis is verbonden, te hard aangespannen zijn, is je strottenhoofd niet meer vrij beweeglijk. Je geluid klinkt geknepen en stijf. Je kunt met twee vingers onder je kin, daar waar je keel overgaat naar je nek, prima voelen hoe gespannen deze spieren zijn. Houdt deze altijd ontspannen.

6. Leer je ademhaling te doseren. De meeste mensen halen veel te veel adem. Dat leidt tot teveel druk op je stembanden. En daardoor kun je je stem niet goed controleren.

7. “Twang” is het scherpe geluid wat je krijgt als je je strottenklepje naar achteren klapt. Doe maar eens een gemene heks na, of doe alsof je met een autootje speelt. Dat geluid dus. Zingen met meer twang maakt je geluid beter verstaanbaar, je zult makkelijker zingen. Doe je het heel veel, dan klink je als Amy Winehouse of Anastacia.


Met de bovenstaande tips kun je al best een eind komen. Maar wil je sneller resultaat? Of weet je niet zeker of je het goed doet? Met een goede zangleraar kun je alle bovenstaande tips oefenen en uitvoeren. In de VocalFeedback studio zijn alle faciliteiten aanwezig om jezelf goed terug te kunnen horen én zien: professionele studio microfoons, video, groot scherm, etc. Je gaat naar huis met je eigen professionele video. Als je wilt kun je die gelijk met iedereen delen. Of je houdt hem nog even voor jezelf....






Boek nu een kennismakingsles voor slechts 27 euro (excl BTW) en neem les voor de“oude” lesprijs van 2015. Deze actie loopt tot 1 juni 2016.

woensdag 23 december 2015

Olifantenpaadjes, deel 4/4 het afleren van ingesleten oude gewoontes

Olifanten nemen graag de kortste weg. Dus als ze vaak moeten omlopen, is er altijd wel een eigenwijze olifant, die dwars door de struiken gaat en de bocht afsnijdt. VocalFeedback is het olifantenpad voor zangers. De kortste weg naar beter zingen. De kortste weg naar meer plezier in zingen.




Op het gebied van hersenonderzoek zijn de afgelopen jaren de meest spectaculaire ontdekkingen gedaan. Die kennis biedt ons het inzicht, dat de wijze van leren, waar we al eeuwen op vertrouwen, niet de meest efficiënte is. Sterker nog: deze zorgt er eerder voor dat we vastroesten in oude gewoontes, en nieuwe gewoontes hardnekkig afwijzen, of er tenminste veel weerstand tegen hebben. 

Dat wordt "proactive inhibition" genoemd. Onbewust mentaal de hakken in het zand bij het krijgen van een nieuw inzicht. Ondanks het redelijk argument van de eigenwijze olifant, dat de kudde al jaren omloopt, wordt er toch gewoon over het gebaande pad gelopen. De eigenwijze olifant wordt zelfs voor gek uitgemaakt. 

Hoe groepen mensen zelfs redelijke argumenten en wetenschappelijke feiten kunnen ontkennen om vervolgens toch terug te keren naar dat waar ze in geloven, zien we overal om ons heen in de samenleving. Naast hilarische voorbeelden hiervan, zoals die Amerikaanse gemeente die geen zonnepanelen wilde plaatsen omdat ze bang waren dat deze alle energie van de zon zouden opzuigen, zien we ook voorbeelden die stukken minder grappig zijn en ronduit gevaarlijk. Het vasthouden aan achterhaalde ideeën is niet alleen schadelijk op groepsniveau.

Deze "proactive inhibition" is er ook op individueel niveau, en kan inmiddels met een moderne methode, die al veel door sporttrainers wordt toegepast en die nu ook in VocalFeedback wordt gebruikt, op spectaculaire wijze worden doorbroken. Zonder daarbij overigens gebruik te maken van waardeoordelen of negatieve kwalificaties.

Daarvoor is er tussen VocalFeedback en de ontwikkelaar van deze nieuwe meta cognitieve methode inmiddels een samenwerking gestart, om deze methode volledig in VocalFeedback te kunnen integreren. De eerste versie van het protocol voor zangers is inmiddels geschreven en geïmplementeerd. De eerste onderzoeken en tests daarvan zijn inmiddels afgerond en het resultaat is echt verbluffend te noemen. Na één les kan iemand die al jaren zijn stem op een inefficiënte manier gebruikt, het dus niet alleen op een nieuwe manier leren doen, maar deze manier ook leren vasthouden.

Eigenlijk is het afleren van verkeerde gewoontes vaak de kern van een zangles. En heeft tot nu toe de meeste zangers in de weg gestaan. Ook deze hindernis is nu dus uit de weg geruimd.

Van alle olifantenpaadjes in VocalFeedback, is dit misschien wel de belangrijkste!


Jij kunt nu ook de kortste weg leren nemen. Dat duurt maar één weekend; het is tenslotte een korte weg. Na dat weekend ken je de belangrijkste olifantenpaadjes van VocalFeedback. De trucks en de handigheidjes. En alle informatie over deze methode die jou verder kan helpen. En hoe jij die kunt toepassen. Twee dagen lekker aan de slag, met een groepje enthousiastelingen, leren, zingen, lachen en huilen. En daarna genieten van het gemak waarmee je je eigen nieuwe olifantenpaadjes gaat maken. 

Het weekend vindt plaats op: 6 en 7 februari 2016. Kosten incl BTW, 2x Lunch en Syllabus: 235 euro
Je kunt je inschrijven met de onderstaande link. Deze wordt omgezet in een aanmelding nadat wij contact met je hebben opgenomen en er voldoende plek is.




dinsdag 22 december 2015

Olifantenpaadjes, deel 3/4 de kracht van de herhaling


Olifanten nemen graag de kortste weg. Dus als ze vaak moeten omlopen, is er altijd wel een eigenwijze olifant, die dwars door de struiken gaat en de bocht afsnijdt. VocalFeedback is het olifantenpad voor zangers. De kortste weg naar beter zingen. De kortste weg naar meer plezier in zingen.




Door jarenlang hetzelfde pad te hebben gelopen, is de de route door herhaling bij de meeste olifanten de enig juiste route. Tot dan die éne eigenwijze olifant ze wijst op de kortere weg.  

Maar de herhaling is aanvankelijk sterker dan de beste argumenten."Doe het nu maar gewoon zoals we het altijd hebben gedaan" is het commentaar van de oude olifanten. "Dat heeft altijd gewerkt". Zoals de olifanten in de kudde reageren, zo reageren ook jouw hersenen op verandering. Daaruit volgt, dat de beste manier om een nieuwe route of een nieuwe vaardigheid te onthouden, bestaat uit het zo vaak mogelijk herhalen.

En dat klopt.

Maarrrr,,, er is één dingetje dat roet in het eten kan gooien. Stel je voor dat de nieuwe vaardigheid niet klopt? Dan laat je een nieuw patroon inslijten wat verkeerd is. Je moet dus heel zeker weten dat het klopt wat je doet en ga het dan gerust zo vaak herhalen als je wilt.

Bij het zingen van toonladderoefeningen (zoals bijvoorbeeld bij Belcanto gedaan wordt) kan het zijn dat je het niet helemaal perfect doet. Herhaal je nu de oefening heel vaak, dan "schrijf" je de imperfectie in je geheugen. De kras op de plaats wordt steeds dieper.

Herhalen is heel krachtig. Herhaal dus alleen als het goed is! 
Weet jij niet wanneer het goed is? Dan heb je absoluut een goede zangcoach nodig. Die kan je op het spoor zetten en de onzekerheid wegnemen of je het allemaal wel goed aanpakt!

Jij kunt nu ook de kortste weg leren nemen. Dat duurt maar één weekend; het is tenslotte een korte weg. Na dat weekend ken je de belangrijkste olifantenpaadjes van VocalFeedback. De trucks en de handigheidjes. En alle informatie over deze methode die jou verder kan helpen. En hoe jij die kunt toepassen. Twee dagen lekker aan de slag, met een groepje enthousiastelingen, leren, zingen, lachen en huilen. En daarna genieten van het gemak waarmee je je eigen nieuwe olifantenpaadjes gaat maken.

Het weekend vindt plaats op: 6 en 7 februari 2016. Kosten incl BTW, 2x Lunch en Syllabus: 235 euro
Je kunt je inschrijven met de onderstaande link. Deze wordt omgezet in een aanmelding nadat wij contact met je hebben opgenomen en er voldoende plek is.




maandag 21 december 2015

Olifantentenpaadjes, deel 2/4


Olifanten nemen graag de kortste weg. Dus als ze vaak moeten omlopen, is er altijd wel een eigenwijze olifant, die dwars door de struiken gaat en de bocht afsnijdt. VocalFeedback is het olifantenpad voor zangers. De kortste weg naar beter zingen. De kortste weg naar meer plezier in zingen.



De wetenschap biedt ons de helikopterview die ons een overzicht biedt over het veld. En ziet dat de bocht echt wel afgesneden kan worden zonder iets essentieels te missen. "Cutting corners" geeft ons een "shortcut".

Om maar met de kern van het verhaal te beginnen: 

de meest efficiënte manier van leren, is leren in de context. 


Ik heb het in mijn blogs al vaak gezegd, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden (zie ook het volgende deel in deze serie, "de kracht van de herhaling".)

Het leren van een nieuwe vaardigheid in een losse oefening, om deze later toe te voegen aan een groter geheel, zoals het zingen van een song, noem ik hier even voor het gemak "geïsoleerd" leren. Het leren van een nieuwe vaardigheid door in een song verbeteringen aan te brengen, noem ik even "geïntegreerd leren."

Om te begrijpen waarom geïntegreerd leren, of leren binnen de context van een nummer, zoveel beter werkt dan geïsoleerd leren, kijken we naar hoe onze hersenen zijn opgebouwd en hoe ze functioneren. Om te beginnen, bestaan onze hersenen niet uit losse modules, die met verbindingen aan elkaar gekoppeld zijn, maar uit één geheel. Alle gedachtes en emoties bewegen door alle gedeeltes heen, waarbij wel gebieden zijn aan te wijzen waar bepaalde functies overheersen. Maar als er een beschadiging optreedt in één gedeelte, kunnen andere gebieden dat vaak (gedeeltelijk) compenseren. 

Als je een nieuwe vaardigheid leert, wordt dat door je hersens altijd gekoppeld aan andere waarnemingen die op dat moment worden gedaan. Zoals een geur een visuele herinnering kan oproepen. En een nieuwe vaardigheid wordt, waar mogelijk, altijd gekoppeld aan oude vaardigheden en herinneringen en aan een referentiekader. Biedt je als zangdocent een nieuwe vaardigheid aan zonder context, dan zal deze niet automatisch zijn plek vinden in alles wat de zanger zingt. Bij VocalFeedback werkt dat anders.

In de praktijk betekent dat, dat er bij VocalFeedback altijd wordt lesgegeven binnen de context van een song en met de sound (en zelfs de effecten) die horen bij het nummer wat je zingt. Alleen dan kun jij beoordelen of wat jij doet passend is. Of het werkt. Vervolgens kun jij de opnames terugluisteren en het nogmaals beoordelen. En tot slot is er altijd de video, waaraan je heel veel kunt aflezen over spanningen en de vorming van je geluid. En natuurlijk hoe jij je presenteert.

Als het goed is, vormt dit alles samen een totaalbeeld. En dat kunnen je hersens echt heel goed opslaan. Dit vormt namelijk zoveel verbindingen in je hersenen, dat het heel moeilijk zal zijn om het te vergeten.

En als dit alles in een prettige en veilige omgeving gebeurt, vindt er ook een positieve emotionele "labeling" plaats. Met andere woorden: een prettige herinnering. En die roep je liever op dan de herinnering aan een onveilige of gestresste situatie.

De volgende BLOG in deze serie staat hier

Jij kunt nu ook de kortste weg leren nemen. Dat duurt maar één weekend; het is tenslotte een korte weg. Na dat weekend ken je de belangrijkste olifantenpaadjes van VocalFeedback. De trucks en de handigheidjes. En alle informatie over deze methode die jou verder kan helpen. En hoe jij die kunt toepassen. Twee dagen lekker aan de slag, met een groepje enthousiastelingen, leren, zingen, lachen en huilen. En daarna genieten van het gemak waarmee je je eigen nieuwe olifantenpaadjes gaat maken.


Het weekend vindt plaats op: 6 en 7 februari 2016. Kosten incl BTW, 2x Lunch en Syllabus: 235 euro
Je kunt je inschrijven met de onderstaande link. Deze wordt omgezet in een aanmelding nadat wij contact met je hebben opgenomen en er voldoende plek is.