maandag 21 december 2015

Olifantentenpaadjes, deel 2/4


Olifanten nemen graag de kortste weg. Dus als ze vaak moeten omlopen, is er altijd wel een eigenwijze olifant, die dwars door de struiken gaat en de bocht afsnijdt. VocalFeedback is het olifantenpad voor zangers. De kortste weg naar beter zingen. De kortste weg naar meer plezier in zingen.



De wetenschap biedt ons de helikopterview die ons een overzicht biedt over het veld. En ziet dat de bocht echt wel afgesneden kan worden zonder iets essentieels te missen. "Cutting corners" geeft ons een "shortcut".

Om maar met de kern van het verhaal te beginnen: 

de meest efficiënte manier van leren, is leren in de context. 


Ik heb het in mijn blogs al vaak gezegd, maar het kan niet vaak genoeg herhaald worden (zie ook het volgende deel in deze serie, "de kracht van de herhaling".)

Het leren van een nieuwe vaardigheid in een losse oefening, om deze later toe te voegen aan een groter geheel, zoals het zingen van een song, noem ik hier even voor het gemak "geïsoleerd" leren. Het leren van een nieuwe vaardigheid door in een song verbeteringen aan te brengen, noem ik even "geïntegreerd leren."

Om te begrijpen waarom geïntegreerd leren, of leren binnen de context van een nummer, zoveel beter werkt dan geïsoleerd leren, kijken we naar hoe onze hersenen zijn opgebouwd en hoe ze functioneren. Om te beginnen, bestaan onze hersenen niet uit losse modules, die met verbindingen aan elkaar gekoppeld zijn, maar uit één geheel. Alle gedachtes en emoties bewegen door alle gedeeltes heen, waarbij wel gebieden zijn aan te wijzen waar bepaalde functies overheersen. Maar als er een beschadiging optreedt in één gedeelte, kunnen andere gebieden dat vaak (gedeeltelijk) compenseren. 

Als je een nieuwe vaardigheid leert, wordt dat door je hersens altijd gekoppeld aan andere waarnemingen die op dat moment worden gedaan. Zoals een geur een visuele herinnering kan oproepen. En een nieuwe vaardigheid wordt, waar mogelijk, altijd gekoppeld aan oude vaardigheden en herinneringen en aan een referentiekader. Biedt je als zangdocent een nieuwe vaardigheid aan zonder context, dan zal deze niet automatisch zijn plek vinden in alles wat de zanger zingt. Bij VocalFeedback werkt dat anders.

In de praktijk betekent dat, dat er bij VocalFeedback altijd wordt lesgegeven binnen de context van een song en met de sound (en zelfs de effecten) die horen bij het nummer wat je zingt. Alleen dan kun jij beoordelen of wat jij doet passend is. Of het werkt. Vervolgens kun jij de opnames terugluisteren en het nogmaals beoordelen. En tot slot is er altijd de video, waaraan je heel veel kunt aflezen over spanningen en de vorming van je geluid. En natuurlijk hoe jij je presenteert.

Als het goed is, vormt dit alles samen een totaalbeeld. En dat kunnen je hersens echt heel goed opslaan. Dit vormt namelijk zoveel verbindingen in je hersenen, dat het heel moeilijk zal zijn om het te vergeten.

En als dit alles in een prettige en veilige omgeving gebeurt, vindt er ook een positieve emotionele "labeling" plaats. Met andere woorden: een prettige herinnering. En die roep je liever op dan de herinnering aan een onveilige of gestresste situatie.

De volgende BLOG in deze serie staat hier

Jij kunt nu ook de kortste weg leren nemen. Dat duurt maar één weekend; het is tenslotte een korte weg. Na dat weekend ken je de belangrijkste olifantenpaadjes van VocalFeedback. De trucks en de handigheidjes. En alle informatie over deze methode die jou verder kan helpen. En hoe jij die kunt toepassen. Twee dagen lekker aan de slag, met een groepje enthousiastelingen, leren, zingen, lachen en huilen. En daarna genieten van het gemak waarmee je je eigen nieuwe olifantenpaadjes gaat maken.


Het weekend vindt plaats op: 6 en 7 februari 2016. Kosten incl BTW, 2x Lunch en Syllabus: 235 euro
Je kunt je inschrijven met de onderstaande link. Deze wordt omgezet in een aanmelding nadat wij contact met je hebben opgenomen en er voldoende plek is.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten