zaterdag 11 augustus 2012

VocalFeedback "de essentie van de stem" verschijnt eind september 2012

Na 3 jaar schrijven en editen, is het boek "de essentie van de stem" nu uit! Het is verschenen bij uitgeverij Agrio uit 's Heerenberg. Een hele spannende tijd, er worden boekpresentaties gegeven en workshops. De eerste was bij Stockenhof in Beek, op 30 september. Kort daarna bij Bax shop in Goes op 27 oktober. Eindelijk is het nu voor iedereen mogelijk om te lezen waar VocalFeedback precies over gaat!
Bestel het boek hier.

zondag 8 juli 2012

VocalFeedBoek update

Sinds in 2009 mijn eigen zangmethode werd gepresenteerd, verschenen er in het blad Bandcoach artikelen over. Toch vond ik dat niet genoeg. Op basis van die artikelen heb ik een boek geschreven over zangtechniek. Over Vocalfeedback zangtechniek om precies te zijn. Want deze methode is volledig nieuw en anders dan alles wat er tot nu toe beschikbaar was. Het boek is nu af, we maken de laatste voorbereidingen om het op de markt te brengen. Een spannende tijd! Waar het boek precies verkrijgbaar zal zijn (edit:  bestel "de essentie van de stem") wat de prijs zal zijn (edit: €24,95)  laten we nog even in het midden. De deadline is al erg dichtbij. Wat we al wel kunnen verklappen is dat het hier gaat om deel één van een serie van drie boeken. En alle delen zijn al af!
En nog even een update over mijn leerlingen: Vajen heeft de finale gehaald van the voice kids. Ze gaat nu Fiona spelen in de musical Schreck. Haar jongere zusje Venna gaat Annie spelen in de gelijknamige musical. In de nieuwe Voice Kids heeft een andere leerling de eerste ronde al gehaald en een volwassen leerling gaat die ronde nu doen in the voice of Holland. Marielouise en Joyce haalden de finale van the Winner is, Lenni werd aangenomen aan de Nederlandse musical academie, Net als Niek, en Bas won de finale van de Roos van Nijmegen met zijn band the Liquid Machine.

Wat een waanzinnig jaar!

zaterdag 3 maart 2012

Tv coaching

Een coach, wat is dat eigenlijk? Coach is een heel populair woord. In ieder vakgebied zijn er coaches. Ook in de muziek. Ik noem mezelf vaak zangcoach. Liever nog dan zangleraar. Want ik vind dat ik naast een leerling sta. En niet er boven. Of beter: ik sta in dienst van de leerling.

Het is hier een spannende tijd: Vajen van den Bosch zit in 'the voice kids'. Het is tijd voor de battles. En er zijn nog meer kandidaten in andere programmas die ik momenteel coach.
Maar wat is coaching nu eigenlijk? Wat ik er onder versta is nogal uitgebreid en is veel meer dan alleen zangles geven. Het behelst ook ondersteuning bij het zoeken en kiezen van geschikte nummers en het maken van edits en bewerkingen. Op het niet-muzikale vlak geef ik natuurlijk morele steun en geef ik mediatraining: hoe ga je om met (camera)aandacht, hoe zorg je er voor dat jij je eigen verhaal positief voor het voetlicht brengt en hoe ontwijk je vragen die je beter helemaal niet moet beantwoorden? Mijn ervaring als coach en jurylid voor verschillende tv shows komt bij deze coachings natuurlijk goed van pas. Ik weet hoe zo'n programma gemaakt wordt en hoe het er achter de schermen aan toegaat.

Als ik een kandidaat ondersteun terwijl ik zelf niet bij het programma betrokken ben, dan weet de kandidaat ook zeker dat ik volledig onafhankelijk ben en echt in zijn of haar belang werk. En dat is, in de tv wereld, waar niets is wat het lijkt, een groot goed!

maandag 20 februari 2012

Durf te dromen, durf te zingen!

In mijn vorige blog ben ik iets vergeten te vermelden. Iedere betrokken zangleraar zal natuurlijk trots op een leerling zijn als er vorderingen worden gemaakt. Maar als leerlingen succes hebben als zangers, dan ben je als zangcoach natuurlijk helemaal in de zevende hemel. 

Succes kan vele vormen aannemen. Maar succes is: iets bereiken dat je droom dichterbij brengt. En dromen zijn van persoon tot persoon verschillend. Is het je ambitie om te schitteren in het clubcircuit en begin je eindelijk erkenning te krijgen met je band? Of wil je in de finale staan van een talentenshow op televisie en lukt dat? Stond je ooit al in zo'n finale en wil je graag laten zien dat je er nog bent en dat je gegroeid bent? Wil je de Nederlandse Birdy zijn en mag je in DWDD komen en bij Giel Beelen? Ben je een smartlapzanger die solo gaat en het lukt om de agenda vol te krijgen met optredens? Ben je een zingende mama die haar angst om op te treden overwint? Heb je een platendeal al in je zak, maar lukt het je om je stem beter te leren kennen en je plaat super goed in te zingen? Zing je als achtergrondzangeres in televisieshows en durf je eindelijk solo te gaan? Of is het je gelukt als beginner om er achter te komen dat je echt kunt zingen?

Van iedere genoemde categorie heb ik in mijn lespraktijk één of meerdere voorbeelden. De grootste gemene deler is, dat al deze mensen leren te vertrouwen op hun stem. Omdat ze begrijpen hoe hun stem werkt. En dat geeft de aanzet voor meer zelfvertrouwen en zorgt voor de grote stap die iedereen wil maken in de richting van zijn of haar droom. Wat die droom dan ook is. Mijn werk als zangcoach is het helpen verwezenlijken van dromen.

En die dromen komen maar al te vaak uit. Van al die verschillende vormen van succes maak ik deel uit. Echt geen hondenbaan!

zaterdag 4 februari 2012

Docent of Artiest?

Als je op zoek bent naar een zangleraar, waar moet je dan op letten? Veel zangers (ook veel bekende) geven naast een zangcarrière ook zangles. Maar is een succesvolle zanger automatisch ook een goede leraar?

Lesgeven is een heel ander vak dan optreden. Het vereist een speciale aanpak en veel empathie, zich kunnen verplaatsen in een ander. Ook (en juist!) als die over minder talent lijkt te beschikken dan de leraar. Natuurlijk is het handig als jouw zangleraar veel podiumervaring heeft. Maar er is veel verschil tussen een leraar die echt voor het leraarsvak heeft gekozen, al dan niet na een zangcarrière, of een leraar die het erbij doet. Die laatste zal niet veel tijd besteden aan het bijleren van methodiek en zangtechniek.
Hoe onderscheid je nou een docent van een zanger? Kijk eerst maar eens naar zijn/haar website. Staan daar leerlingen op? Of alleen maar glamour foto's van de docent? Het is dat wat je het liefste doet of wilt, waar je graag mee naar buiten treedt. Dus ook al heb je 30 leerlingen in je studio, als je site daar niet over gaat, maak je als docent eigenlijk duidelijk dat je liever wat anders doet dan lesgeven.

Maar ja, voor veel optredende artiesten is het niet zo'n vetpot. Ze geven er dus les naast om rond te komen. Maar dromen nog steeds van een succesvolle carrière als zanger.

En er zijn natuurlijk ook veel zangers die sinds hun afstuderen aan het conservatorium, geen enkele scholing of update hebben gehad. En die dus heel veel van de nieuwste ontwikkelingen missen. Vooral de laatste jaren is er op zanggebied erg veel gebeurd: EVTS, daarna CVT en nu dus VocalFeedback.

Veel zangers en zangeressen hebben helemaal niet zo'n heel grote carrière (gehad). Ze hebben soms wel leerlingen die veelbelovend lijken. Daar kan dan wat kribbigheid bij om de hoek kijken in de les. Soms zelfs wat jaloezie. Begrijpelijk misschien, maar niet echt prettig als werksfeer. Een docent die zelf niet het gedroomde succes heeft bereikt, voelt meestal dat hij zijn tijd verdoet met de beginners. Maar voelt zich ook weer een beetje afgunstig naar de heel goede leerlingen. Beide groepen krijgen zo niet wat ze nodig zouden hebben.


Een docent die op de eerste plaats echt docent is, reageert anders. Heeft veel geduld. Is net zo blij met beginners als met professionals (en kan daar net zo veel mee). Heeft geïnvesteerd in een professionelere lesruimte en goede faciliteiten. En heeft een website die uitsluitend over lesgeven en leerlingen gaat. Niet over allerlei projecten en concertagendas van de docent Een toegewijde docent is op de hoogte van de nieuwste trends, ontwikkelingen en technieken. En weet die ook toe te passen. En is oprecht dolgelukkig als zijn leerlingen vorderingen maken en successen boeken.

In 2005 al heb ik voor mezelf definitief de knoop doorgehakt om me in de eerste plaats verder te ontwikkelen als zangcoach. Dat betekende niet alleen me verder oriënteren en laten opleiden in mijn vakgebied, maar ook een verandering van houding.

Door mijn keuze bleek ik veel beter in staat om het geduld op te brengen dat iedere leerling nodig heeft om zich vertrouwd en veilig te voelen. Daarnaast zorgde het ervoor dat ik geen genoegen meer nam met door anderen bedachte methodes en oplossingen. Ik had de rust en de tijd om de zaken voor mezelf eens goed uit te zoeken.

En dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen. Ik ontdekte dat mijn echte talent schuilt in het overbrengen van vaardigheden. En dat er een compleet nieuwe zangmethode moest worden ontwikkeld (!) om deze vaardigheden op een snelle en effectieve manier te kunnen onderwijzen.

Ik heb de ervaring van het optreden gelukkig niet hoeven missen. Eerlijk gezegd heb ik in dat optreden ook maar zelden de voldoening kunnen vinden die ik nu, dagelijks, vind in het stimuleren en verder helpen van enthousiaste leerlingen. Het geven van zangles is voor mij een dagelijks terugkerende dynamische interactie met een uiterst aandachtig en gemotiveerd publiek.

Het is, ook voor een toegewijd en gespecialiseerd docent, zeker wel aan te raden om af en toe contact met het publiek vanaf een podium te blijven maken. Gewoon, om het gevoel weer even te ervaren en om nieuwe ontwikkelingen zelf uit te testen. Van de 70 optredens die ik ooit jaarlijks deed, waren er hooguit 10 echt leuk. Die 10 optredens heb ik over kunnen houden: iedere zomer ging ik met een band spelen in Frankrijk, om me uit te leven op de pleinen en Boulevards van de Vendée. Zo bleef ik in contact met de praktijk en doe ik weer nieuwe inspiratie op. Om me dan de rest van het jaar weer volledig in te kunnen zetten voor mijn leerlingen. Die stuk voor stuk vorderingen blijven maken en met veel plezier naar hun zangles komen, in een vertrouwde setting met een enthousiaste sfeer. Daar zitten ook professionals bij en jongeren die bij talentenshows successen boeken.

Jaloezie ken ik niet. Maar wel trots: zoveel talent dat het vertrouwen stelt in mijn lessen en methode. En als mijn leerlingen groeien, dan groei ik mee. "Dat hebben we toch maar weer mooi samen geflikt" denk ik dan.

Ik heb echt een prachtig vak!

woensdag 29 juni 2011

Eigenlijk ben ik niet zo'n blogger....

..En toch is er genoeg gebeurd sinds mijn vorige bericht. Al was het alleen al de verdere ontwikkeling van VocalFeedback (wordt nu als één woord geschreven) en de juridische basis voor toekomstige licentiehouders.

Maar ook het boek met de methode vordert gestaag. De serie met artikelen in Bandcoach is nagenoeg af en al gepubliceerd. Op basis van die artikelen én de nodige aanvulling gaat er een boek samengesteld en geschreven worden. Daar wordt na de zomer mee verder gegaan. We hopen dat het snel kan uitkomen. De lespraktijk draait uitstekend, maar wil ik VocalFeedback verspreiden, dan is een boek onontbeerlijk.

Ondertussen merk ik wél dat een aantal mensen me op afstand volgt. Met argusogen lijkt het wel. Dat gaat soms héél subtiel en merk ik dat ze beter op de hoogte zijn van wat ik doe dan ze willen toegeven. Maar soms hebben mensen een wat uitgesprokener mening.

Dit soort dingen maakt me allen maar strijdlustiger. Ik weet dat ik dat ook niet uit de weg moet gaan. Er zijn in de zangwereld immers nog veel ballonnen die nog lang niet zijn doorgeprikt, heilige huisjes die nog moeten worden omgetrokken. Maar dat ga ik allemaal lekker NIET zelf doen. Ik heb een fantastische en snelle zangmethode ontwikkeld, en ik neem aan dat de verder oorverdovende stilte naar mij toe een teken aan de wand is. De kracht van mijn methode is de beste promotie. Die kracht ervaren al mijn leerlingen.

vrijdag 11 september 2009

Nieuwe (in)richting

Met een methode die "VocalFeedback" heet, is het natuurlijk not done om met je rug naar de leerling toe te zitten. En toch was dat de situatie tot voor kort: als ik op mijn beeldscherm wilde kijken (en dat doe ik veel, want ik gebruik een PC om de lessen op te nemen) moest ik wegdraaien van de leerling.

Daarnaast: de lesstudio bleek aan de achterkant aangetast door vocht. De vloer moest vervangen worden, en er is meteen maar een dubbele vloer in gekomen. Alles staat nu weer recht, er is nieuw vinyl, nieuw geverfd en het buro is verplaatst en volledig verbouwd.

En ik kijk je nu recht in je gezicht, achter een desk waar een nieuwslezer nog jaloers op zou worden...

Oh ja: door de aanschaf van een video cameraatje kan ik je trouwens ook filmen nu. Zo kun je zelf zien hoe je staat en beweegt. En als je het goed doet zet ik je eigenhandig op Youtube!