Er zijn
verschillende manieren van zangles geven. Dat heb ik zelf als
leerling ooit al ervaren. Ik weet nu: achter die manieren van lesgeven zit altijd een mensbeeld,
een opvatting over hoe men denkt dat de mens in elkaar steekt.
tabula rasa
Aristoteles benoemde
het beeld van de mens als een onbeschreven blad “tabula rase”. De
geest van de mens is leeg bij geboorte, en temperament, vaardigheden
en kennis worden door ervaringen op dit lege vel papier geschreven.
Inmiddels heeft de genetica al vast kunnen stellen, dat de mens bij
geboorte geen tabula rasa is. Temperament is bijvoorbeeld genetisch
al (gedeeltelijk) aanwezig. Chomski sluit zelfs niet uit dat er bij
geboorte zelfs al kennis genetisch is vastgelegd.
nature en nurture
De oude discussie
over “nature” en “nurture” over wat ons nu precies vormt, is
dan ook niet meer zwart-wit. Het gaat alleen nog maar over hoevéél
deze twee ten opzichte van elkaar een rol spelen.
Dat de mens al geen
onbeschreven blad is bij geboorte, staat dus vast. Op het moment dat
hij of zij jaren later zangles gaat nemen is er al een nog grotere
hoeveelheid informatie, kennis en vaardigheden vastgelegd. Hoe meer
dat is, hoe persoonlijker, unieker, deze set is.
one size fits all
Hoe vreemd zou het
dan zijn, als je alle leerlingen precies dezelfde stof zou aanbieden,
dezelfde oefeningen zou laten doen en hetzelfde zou behandelen? Gek
genoeg gaat het nog steeds zo bij veel zangdocenten. Het is misschien
niet het meest effectief maar wel voor de hand liggend, dat je als
zangdocent datgene leert aan je leerling, waar je zelf het meeste
baat bij gehad hebt. Maar is dat wel zo logisch? Iedere leerling is
immers anders. Heeft een andere achtergrond en andere ervaringen. En
een ander temperament. Sommige leerlingen mag je best stevig
behandelen. Anderen breng je met diezelfde behandeling schade toe.
Wat goed is voor de één, kan dus averechts werken voor de ander.
Waar men in het reguliere onderwijs al achter is, is dat “one size
fits all” niet werkt. Er komen steeds meer nieuwe manieren van
lesgeven en toetsing waarbij het individu voorop staat. En dat is
best knap binnen het gegeven van klassikaal onderwijs. Zangles is
vaak privéles. Dus daar zou je juist veel makkelijker
maatoplossingen moeten kunnen aanbieden. Gek genoeg loopt het
individuele zangonderwijs daar achter op het klassikale reguliere
onderwijs.
verschillende zangmethodes
Er zijn docenten die
denken een oplossing te zien in het toepassen van verschillende
zangmethodes binnen dezelfde lespraktijk: bij de ene leerling gebruiken ze CVT begrippen en bij de ander
gebruiken ze EVTS. In zoverre leerlingen meer praktisch ingesteld
zijn, kan CVT inderdaad iets beter werken dan EVTS, dat weer meer
voor de analytisch ingestelde leerling kan werken.
motorisch bewustzijn
Maar een goede
zangmethode hoort rekening te kunnen houden met alle leerlingen. En
dat wordt moeilijk als die methode precies moet aansluiten bij het
soort van waarneming waar de leerling een voorkeur voor heeft:
visueel, analytisch, auditief, etc. Maar er is één terrein dat we
allemaal betreden, ieder moment van de dag: de motoriek en het
motorisch bewustzijn. Dat is het niveau waarop VocalFeedback werkt.
Dit vereenvoudigt het geven van zangles enorm. Door een
gemeenschappelijke basis te nemen, de plek van waaruit al onze
bewegingen worden gestuurd, blijft er veel meer ruimte over om
rekening te houden met de individuele eigenschappen van leerlingen:
temperament, niveau, smaak, leeftijd, kennis, ervaring, etc.
lichtbundeltje
Vocalfeedback
beschouwt een leerling niet als “tabula rasa”. Je neemt per dag
tienduizenden beslissingen. Slechts enkele daarvan zijn bewust. De
kunst van de coach is, om de aandacht, de focus, te verleggen naar
beslissingen die je normaal onbewust neemt, maar die, na aanpassing,
een groot verschil kunnen maken. Bewustzijn en onderbewuste zijn niet
twee verschillende gedeelten van je hersenen. Bewustzijn is het
lichtbundeltje van “focus” die een al bestaande gedachte of
beslissing zichtbaar maakt. Het richten van dat lichtbundeltje is de
taak van een zangcoach.
in de leer
Een VocalFeedback
zangcoach probeert bij een nieuwe leerling daarom zo snel mogelijk
vast te stellen waar deze staat qua ervaring en gebruikt dus zoveel
mogelijk van de bij de leerling al aanwezige kennis en vaardigheden
om de leerling op een hoger plan te brengen. Zonder daarbij zijn
eigen voorkeuren aan de leerling op te dringen en zonder daarbij de
nadruk te leggen op zijn eigen leertraject. Want iedere leerling is
uniek. Als zangcoach moet je voor iedere leerling weer in de leer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten